۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

فقر ژنتيكي, پيآمد شوم فرار مغزها

بدون شك مهمترين و ارزشمندترين كارمايه توسعه و پيشرفت يك ملت, «سرمايه ژنتيكي» آن ملت است.اين دروغ است كه غناي «منابع طبيعي» يك ملت مي تواند سعادت و بهروزي را براي آن ملت به ارمغان آورد.چه اگر اين راست مي بود, آفريقاييان مي بايست هم اكنون پيشرفته ترين و بهروزترين ملتهاي جهان مي بودند! منابع طبيعي, از معادن فلزي و نافلزي گرفته تا نفت و گاز و غيره, تنها «پتانسيل» بهروزي يك ملت را تا حدودي مي توانند پيش و پس كنند, اما در واقع آن عامل اصلي كه تعيين كننده نهايي ميزان توفيق يك ملت مي تواند باشد, همانا توانايي هاي ذاتي و به عبارت بهتر «ژنتيكي» يك ملت است كه مي توان آن را «سرمايه ژنتيكي» (genetic capital) ناميد.هر چقدر كه ملتي در اين زمينه داراي غناي بيشتري باشد, بيشتر و تندتر خواهد توانست در مسير رشد و توسعه حركت كند.

شايد اين پرسش به ذهن برخي از شما برسد كه اگر براستي چنين است, با توجه به ارثي بودن ويژگي هاي ژنتيكي از جمله هوش, پس آيا مي بايست به گونه اي از «جبر ژنتيكي» ايمان آورده و از تلاش و كوشش در زمينه توسعه و جبران عقب ماندگي هايمان دست بكشيم؟ پاسخ من قطعا يك «نه» بزرگ است.هر چند كه در واقع علت اصلي عقب ماندگي ما نسبت به كشورهاي توسعه يافته دليل ژنتيكي دارد, اما اين نه تنها نمي تواند بهانه اي از براي سستي و بي جنبشي باشد, كه در واقع بايستي بزرگترين محركه و انگيزه ما براي حركت در مسير صحيح و درست توسعه,يعني همان «توسعه نژادي» باشد.اين توسعه نژادي چيست؟ پاسخ روشن است: كوششي هدفمند براي ارتقا و بهينه سازي سرمايه ژنتيكي ملت! آري ما بايستي تا نسبت به بهبود سرمايه ژنتيكي ملت خود اقدام كنيم و انجام اين كار جز با روي كار آمدن دولتي ملي در ايران بزرگ و در پيش گرفتن يك سياست گسترده و بي رحمانه «بهنژادگرايانه» (eugenicistic) امكان پذير نيست.

من خواهم كوشيد تا در آينده بيشتر در اين باره بنويسم, اما براي اين نوشتار بخش هايي از سخنراني ارزشمند «دكتر زلفي» را كه در محل مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي درباره تاثيرات منفي و شوم «فرار مغزها» يا همان «مهاجرت نخبگان» بر سرمايه ژنتيكي ملت ما ايراد شده است را برايتان مي آورم تا بر برخي از سوسول هاي پفيوز هوادار انديشه هاي اهريمني «برابري نژادي» و مخالف هر گونه سياست بهنژادي ثابت شود كه اين تنها راستگرايان افراطي و نازيست ها نيستند كه بر اهميت سرمايه ژنتيكي در توسعه و بهروزي يك ملت صحه مي گذارند, بلكه اين انديشه درست بنياد هم اكنون در ميان همه دلسوزان و دوستداران ملت ما در حال فراگير شدن است.

مهاجرت ژن ها, نسل نخبگان را در ايران ريشه كن مي كند

هفته نامه اميد جوان - شماره 498 - پنج شنبه 16 مهرماه 1386 - صفحه 9

يك محقق ايراني هشدار داد: فرار مغزها, مهاجرت «ژن» هاست.بر اساس نظريه دكتر زلفي استاد دانشگاه, با مهاجرت ژن ها كشورهاي نخبه گريز روزبروز فقيرتر شده و به همين دليل همين فقر وابسته تر مي شوند.

نخبه كيست؟

نخبه فردي باهوش, مستعد, خلاق, كارآفرين و داراي نبوغ فكري است كه با فعاليت ذهني خود و ايجاد نوآوري به رشد و توسعه كشور سرعت مي بخشد.نخبگان مي توانند امور را بهتر انجام داده و قدم هاي موثري در رفع مشكلات محيط جامعه و كشور خود بردارند.

مهاجرت ژن ها

مهاجرت ژن ها, دانايي و توانايي را جابجا مي كند, زيرا ژن ها هستند كه اطلاعات وراثتي را از نسلي به نسل ديگر منتقل مي كنند و هوش و استعداد نيز با ژن ها ارتباط لاينفك داشته است.هر نخبه اي كه از كشور خارج مي شود يك ژنوم هوشمند از كشور خارج شده و با زندگي در كشور ديگر و ازدواج و توليد نسل در آنجا به تكثير ژن هاي هوشمند جوامع نخبه پذير كمك مي كند و پس از گذشت سال ها, اختلاف ژنتيكي فاحشي ميان كشورهاي نخبه پذير و نخبه گريز ايجاد خواهد شد.

...كشورهايي كه دانشمندان و انديشمندان بيشتري را پذيرا باشند, رهبري جهان آينده را در دست خواهند داشت.براي رهبري جهان آينده هم نيازي به قدرت نظامي, بمب اتمي, تكنيك ها و تاكتيك هاي نظامي پيشرفته براي وادار كردن ديگر كشورها به تبعيت نيست زيرا قدرتمندترين ابزار براي دگرگون ساختن جامعه و جهان استفاده از علم و فنآوري است.بعيد نيست در آينده با توليد و كشف منابع جديد انرژي مناسب و مواد اوليه ارزان و سازگار با محيط زيست تنها منبع اقتصادي خيلي از كشورها يعني نفت كم ارزش يا بي ارزش شود و يا ذخاير آن به اتمام برسد.به گفته اين استاد دانشگاه, نخبگان قادرند علم, فنآوري و صنعت جديد توليد كنند كه به تبع آن فرصت هاي شغلي جديدي براي جامعه خود فراهم نمايند پس درصد بيكاري در كشورهاي پيشرفته در همه سطوح بسيار كم مي شود.اين در حالي است كه مهمترين مشكل كشورهاي در حال توسعه و نابرخوردار مثل كشور ما بيكاري و باز هم مهاجرت ژن هاست

هیچ نظری موجود نیست: