۱۳۸۸ شهریور ۲۷, جمعه

پندهای زرتشت علیزاده برای پان ترکیست ها!

"زرتشت علیزاده" یکی از سیاستمداران واقع بین جمهوری موسوم به آذربایجان (آران) است که تا کنون چندین تحلیل و گفتگوی سودمند از وی را در سایت های گوناگون خبری-تحلیلی خوانده ام.وی از انگشت شمار سیاستمداران دیار شمال ارس است که بیش از رویاپرداز بودن و احساسی برخورد کردن می کوشد تا بر اساس "واقعیات" پدیده های مختلف را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهد.
وی در یکی از واپسین گفتگوهایش با شبکه خبری-تحلیلی روسی "Regnum" به ارزیابی و تحلیل آشوب های اخیر استان های شمال باختری ایران پرداخته است.علیزاده در این مصاحبه پس از ارائه تحلیلی کوتاه درباره جنگ سرد جمهوری اسلامی و آمریکا بر این نکته صحه می گذارد که در حال حاضر آنچه باعث برانگیخته شدن آشوبگری در ایران شده،متوقف ساختن روند اصلاحات تدریجی از سوی حکومتگران خودکامه میهن ماست.
در بخشی دیگر،علیزاده به درستی اشاره می کند که مقامات جمهوری اسلامی همه آنچه را که می توانسته اند برای تسلی خاطر مردم آذری زبان انجام داده اند،از جمله دستگیری مسئولان روزنامه "ایران" و توقیف آن و دیگر دلیلی برای ادامه آشوب ها موجود نیست.نکات جالبی که در این بخش از تحلیل وی وجود دارد این است که وی آشکارا اعتراف می کند که :
  • ترسیم و چاپ آن کاریکاتور کذایی به منظور "افروختن آتش جنگ قومی" صورت گرفته است و
  • در حال حاضر و پس از اقدامات جمهوری اسلامی،ادامه آشوبگری ها بی مورد بوده و به گفته خود علیزاده برای "گرفتن ماهی از آب گل آلود" صورت می گیرد.
اما بی گمان مهمترین بخش گفتگوی علیزاده،قسمت پایانی آن است که وی در آن به بازگو کردن صادقانه حقایقی دست می یازد که پذیرش آنها برای بسیاری از پان ترکیست های وطنی سنگین و ناخوشآیند می نماید.وی درباره جامعه آذری های ایران و مسائل مربوط به آن چنین می گوید:
As far as I know, most of the several millions of Azeris living in Tehran – rather cosmopolitan capital of Iran – have got deeply integrated into that society and have lost most of their national features. I don’t believe that such people can go into the streets to demand that the authorities give a state status to the language they have partly forgotten.
ترجمه :

تا جایی که من می دانم، بیشینه چندین میلیون آذری ساکن تهران، پایتخت مادرشهر ایران،عمیقا در جامعه ایرانی ادغام شده و بخش عمده ای از شاخصه های هویت ملی شان (۱) را از دست داده اند.من باور ندارم که چنین مردمانی بتوانند برای درخواست از مقامات برای اعطای یک وضعیت رسمی برای زبانی که قسما آن را از یاد برده اند به خیابان ها بیایند.
بدین سان وی به صراحت اذعان می دارد که میلیون ها آذری ساکن پایتخت ایران در جامعه ایرانی ادغام شده و امیدی نیست که از آنها بتوان برای پیگیری اهداف شوم پان ترکیستی سود برد.
پس از این،زرتشت علیزاده به مثابه یک پندگوی دلسوز مقامات فرصت طلب و ایرانی ستیز باکو را خطاب قرار داده و به آنها درباره اقداماتشان در راستای سیاست الحاق گرانه و تجاوزکارانه شان در قبال سرزمینهای آذری نشین ایران هشدارهایی بر اساس داده های درست تاریخی می دهد:
One more important moment is that many in Baku forget that for many years already Iran has been led by ethnic Azeri Ali Khamenei. There are many Azeris in the top Iranian authorities. The Azeris are one of the two key forces that have been ensuring the power of the Iranian state for many centuries. And ordinary citizens perfectly know that. So, obviously, one can’t be absolutely sure in this issue or he may commit serious mistakes in its assessments, especially, in its forecasts.
ترجمه :
نکته مهم دیگری که بسیاری در باکو آن را فراموش کرده اند این است که ایران برای سال ها توسط یک آذری تبار یعنی "علی خامنه ای" رهبری شده است.شمار فراوانی از آذری ها در شمار مقامات بلندپایه ایران هستند.آذری ها یکی از دو نیروی کلیدی هستند که برای سده ها قدرت را در دولت ایران به دست داشته اند و شهروندان عادی کاملا به این حقیقت آگاهند.بنابراین آشکار است که کسی نمی تواند در این باره مطمئن باشد و گرنه وی اشتباهات بسیاری را در ارزیابی ها و بویژه پیش بینی هایش مرتکب خواهد شد.
پیام آشکار و صادقانه علیزاده در این گفتگو به کارگزاران دستگاه سیاست خارجی باکو و همپالکی های پان ترکیست شان در ایران صرفا این می تواند باشد که بهتر است از پیگیری راهبردهای ضدایرانی و الحاق گرایانه در قبال آذرآبادگان دست کشیده و واقعیت های گذشته و حال ایران زمین را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.این واقعیت ها حاکی از آنند که :
  • آذری های ایران سده هاست که نه تنها همچون یک اقلیت پس افتاده توسری خور در ایران مورد ظلم واقع نشده اند، بلکه همپای پارسیان دو نیروی حاکم بر این سرزمین را در سده های گذشته تشکیل داده اند و
  • این مسیر تاریخی در حال حاضر نیز ادامه دارد و همچنان آذری ها بخش مهمی از هیئت حاکمه ایران را تشکیل می دهند
به دیگر سخن علیزاده آشکارا اعتراف می کند که زمینه های لازم برای تحریک جامعه آذری های ایرانی به شورشگری پان ترکیستی اساسا وجود ندارد چراکه این جامعه خود یکی از دو رکن قومی تشکیل دهنده قدرت سیاسی-اقتصادی در ایران را تشکیل می دهد و اگر روند خجسته بازگشت به هویت ایرانی را که در آذری های ساکن تهران مشاهده می شود در نظر آوریم،بسیار بعید خواهد بود که اساسا هیچگونه روزنه امیدی هم برای دارودسته جانوران پان ترکیست در باکو و آنکارا برای به دام ترکی گرایی کشاندن آذریان ایرانی باقی بماند.


(۱) : کاربرد عبارت "هویت ملی" بر پایه زبان ترکی برای آذری های ایرانی کاملا بی مورد و اشتباه است. آذری های ایرانی یک هویت قومی دارند که بر پایه سنن و آیین های ایرانی و مشارکت طولانی شان در ساخت قدرت سیاسی در ایران و پاسداری از مرزهای این سرزمین بنیان گذاشته شده است و یک هویت ملی که در آن با همه دیگر اقوام و تیره های ایرانی از جمله پارسیان،لرها،کردها،گیلکی ها و غیره مشترک می باشند

هیچ نظری موجود نیست: