۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

آیا جنبش های "پان" مرده اند؟ - بررسی مورد یونان


هنگامی که از دلبستگی مان به آرمان "پان ایرانیسم" سخن می گوییم،با عتاب و سرزنش برخی از نیروهای سیاسی لیبرال و هوادار سرمایه داری افسارگسیخته روبرو می شویم که جنبش های "پان" را در سده بیست و یکم،جنبش هایی کهنه و مرده پنداشته و در دستور کار قرار دادن یک راهبرد پان ایرانیستی برای دستگاه سیاست خارجی ایران را خطرناک و بر ضد توسعه اقتصادی کشور ارزیابی می کنند.در نوشتاری که پیش روی دارید،با بررسی راهبردهای دفاعی و امنیتی و سیاست خارجی دولت یونان نشان خواهم داد که دستکم در این کشور اروپایی کوچک که از یکسو بر خلاف ایران فاقد یک هویت تاریخی پیوسته در سده های اخیر بوده و از سوی دیگر اقلیت های یونانی بسیار کم شماری را نیز -باز بر خلاف ما- در پیرامون خود می بیند،در عین تاکید بر توسعه و امنیت ملی خود،آشکارا یک سیاست پان هلنیستی را در قبال یونانیان برون مرز در پیش گرفته است.
جایگاه پان هلنیسم در راهبردهای دفاعی،امنیت ملی و سیاست خارجی یونان-
در اصول بنیادین راهبرد ملی یونان می خوانیم:
The presence of Greece as the metropolitan centre of Hellenism, that takes the necessary initiatives to mobilise the Hellenes around the world.




بدین سان یونانی ها،دولت خویش را "مادرشهر هلنیسم" در جهان شمرده و بسیج همه یونانی های جهان را در زمره یکی از اصول اساسی راهبرد ملی خود می شمارند.
-در اصول راهبرد دفاع ملی یونان می خوانیم:
It considers the survival of the Cypriot Hellenism, and the guarantee of its security to be a national duty and a vital interest.
به دیگر سخن با وجودی که قبرس کشور مستقلی است اما دولت یونان بقای "یونانی" بودن قبرس و تضمین امنیت آن را یک وظیفه ملی و دارای اهمیت حیاتی می داند.

-در اهداف راهبرد دفاع ملی یونان می خوانیم:
Guarantee of the Cypriot Hellenism’s security and concern about the Hellenic minorities’ security abroad.
بنابراین دولت یونان تصریح می کند که امنیت هلنیسم قبرسی و نیز اقلیت های یونانی خارج از یونان یکی از مهمترین اهداف راهبرد دفاع ملی این کشور به شمار می رود.به همین منظور دولت های یونان و قبرس در سال ۱۹۹۳ بر آن شدند تا یک "منطقه دفاعی مشترک" به منظور از میان بردی تهدید ترکیه ایجاد نمایند که امکان یک پدافند پان هلنی را از منافع دو ملت برادر و همریشه امکان پذیر می سازد.جایگاه این پیمان پان هلنیستی در راهبرد ملی نظامی یونان تا بدانجاست که پوشش منطقه دفاعی مشترک یادشده به همراه "قابلیت دفاعی" و "پاسخ انعطاف پذیر"،سه اصل بنیادین این راهبرد را تشکیل می دهد:
As a result, Greece’s national strategy consists of three elements: “defensive sufficiency”, “flexible response” and the country’s ability to effectively cover the “Greece-Cyprus Joint Defence Area”.
-
درباره چگونگی تنظیم روابط دوجانبه یونان-آلبانی در چهارچوب دیپلماسی دفاعی یونان چنین می خوانیم:
The bilateral defence cooperation between Greece and Albania on the basis of the respect of the existing borders and the human rights of the Greek minority.
به سخن دیگر حفظ حقوق قومی اقلیت یونانی ساکن در جنوب آلبانی یا آنگونه که یونانیان می گویند "اپیروس شمالی" برای دولت یونان حائز چنان اهمیتی است که به عنوان یک فاکتور تعیین کننده در تنظیم روابط دوجانبه با دولت آلبانی به حساب می آید.
نتیجه ۱:
حفظ و پاسداری حقوق قومی اقلیت های یونانی خارج از یونان از یکسو و تضمین امنیت ملی دولت یونانی قبرس از سوی دیگر،از جایگاه بسیار بالایی در سیاست های دفاعی،امنیت ملی و خارجی دولت یونان برخوردار است.این سیاست ها که قدرتمندانه از سوی دولت یونان دنبال شده و می شود،دارای یک ماهیت آشکارا "پان هلنیستی" بوده و تمام ویژگی ها و مختصات ساختار سیاسی نماینده یک جنبش "پان" را دارا می باشد.
نتیجه ۲:
جنبش های "پان" زنده،پویا و نیرومند هستند و در تنظیم سیاست های راهبردی دولت های مدرن از جایگاه والایی برخوردارند.پس ما هم به آرمان "پان ایرانیسم" خود وفادار خواهیم ماند و هیچگاه از پیگیری آنها دست نخواهیم کشید




هیچ نظری موجود نیست: