۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

جنبش نوبیزانس و درس هایی که از آن می توان آموخت - ۱

همچنانکه پیشتر نشان دادم،بر خلاف انگاره های لیبرالیستی،هیچ ضرورتی وجود ندارد تا با گسترش پدیده جهانی سازی جنبش های "پان" نابود شده و یا حتی تضعیف شوند.من در آینده نشان خواهم داد که با جهانی سازی اقتصاد،ما حتی "مجبور" خواهیم بود تا برای دفاع از منافع اقتصادیمان در برابر یورش کارتل ها و تراست های غارتگر امپریالیستی شمال،اقدام به مشارکت در بلوک های اقتصادی منطقه ای بکنیم.در چنین شرایطی چرا یک اتحادیه اقتصادی پان ایرانیستی را برنگزینیم که با پیوندهای نژادی،فرهنگی،تاریخی،قومی و زبانی برقرار شده و با روابط و پیمان های سیاسی و نظامی تقویت شود؟!

در این نوشتار،که نخستین بخش از یک سلسله نوشتار ۳ بخشی خواهد بود،اهداف و برنامه های یک نوع جنبش "پان" دیگر را بررسی می کنم.این جنبش که "نوبیزانس" (Neo Byzantine Movement) نام داشته و به اختصار NBM خوانده می شود ،هر چند دارای اندکی تفاوت با دیگر جنبش های پان است،اما به طور اصولی هدفی یگانگی جویانه را دنبال کرده و خواهان ایجاد یک بلوک نیرومند بر اساس پیوندهای فرهنگی-مذهبی ملتهای هدف می باشد.در زیر برنامه این جنبش را با یکدیگر مرور می کنیم.






برنامه جنبش نوبیزانس
-جنبش نوبیزانس (NBM) یک سازمان بین المللی متشکل از افراد و گروه ها است که احیای سنت و فرهنگ کهن بیزانسی را ترویج و تشویق می کند.در این چهارچوب،همه مردمانی که تحت تاثیرات فرهنگی و اقتصادی بیزانس بوده اند،خود را تحت عنوان "بیزانسی" (به یونانی Ρωμαϊοι) دانسته و NBM بر این باور است که امروزه نیز این اصطلاح بایستی برای همه ملت های بیزانسی به کار برود.این ملت ها شامل دسته ای که به کلیسای ارتدوکس تعلق دارند و نیز مللی که لزوما عضو این کلیسا نیستند اما همسایه و یا بخشی از جهان کهن بیزانسی بوده و در مدار تاثیرات فرهنگی و معنوی بیزانسی قرار داشته اند، می شود.

-NBM پشتیبان این اندیشه است که همه بیزانسی ها و همه افراد دارای کیش ارتدوکس به یک گونه فرهنگی یگانه تعلق داشته و بایستی در کنار یکدیگر بزیند.از این رو NBM از ایجاد هر گونه یگانگی، فدراسیون و یا هر شکل دیگری از گروه بندی دولت های متعلق به جهان بیزانسی پشتیبانی می کند. دیدگاه جنبش درباره ساختار اتحادیه این است که هیئت رئیسه ای متشکل از نمایندگان برگزیده هر کشوری برپا شود.ساختار دولت و قانون اساسی برای انجام بحث های بیشتر فعلا تعیین نمی شود.

-NBM قویا پشتیبان اندیشه اتحادیه بالکان،اتحادیه دولت های بیزانسی در قفقاز،خاورنزدیک،مدیترانه و فلسطین است.NBM برای ایجاد گروه دول بیزانسی در سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا پشتیبانی و اقدام نموده و خواهان همبستگی این گروه در چهارچوب مناسب ترین گروه های سیاسی و اقتصادی جهان است.با این حال NBM مصر خواهد بود تا هر یک از دولت های ارتدوکس و بیزانسی برای ایجاد استانداردها،سامانه حقوقی،گروه ها و کانون های اقتصادی،نیروهای دفاعی و مراکز اجرایی در میان این ملت ها اقدام بنمایند.

-NBM بر ضد هر گونه اشغالگری،تروریسم،ستمگری و خشونت بر ضد مردمان ارتدوکس و بیزانسی در هر کجا که روی دهد،خواهد جنگید.به همین دلیل است که NBM ملت های ارتدوکس و بیزانسی را به ایجاد "شورای مشترک دفاع،امنیت و ثبات ملی" (CNDSS) به منظور نبرد با تروریسم و خشونت بر ضد مردمان ارتدوکس،بیزانسی و مسیحیان عضو کلیساهای شرقی فرامیخواند.

-هدف اصلی NBM برپایی "دولت نوبیزانس" (به یونانی Νέο Βυζάντιο ) و اتحاد همه ملت های ارتدوکس و بیزانسی در جهان است.این آرمان بزرگ جنبش و هدف همه کارزارهای ماست.

-NBM پشتیبان گروه های دارای دیدگاه های بوم شناسانه که در حال تلاش برای نگاهداری و بهبود خاک،آب و هوا و زیست بوم هستند،می باشد.NBM این گروه ها راهر گاه که لازم و ممکن باشد، پشتیبانی خواهد نمود.این بدین معناست که جنبش دارای یک شخصیت بوم شناسانه بوده و در جستجوی راهی برای مشارکت در نگاهداری آب و هوا،حیات وحش و زیست بوم می باشد.

-NBM در فعالیت های بشردوستانه و نیکوکارانه برای مردمان در حال سختی،بویژه مردمان کشورهای بیزانسی و دارای کیش ارتدوکس،و نیز برای همه مردمان دیگر مشارکت خواهد جست.

-NBM به کوشش هایی که در راستای توسعه اقتصادی دولت های بیزانسی،یکپارچگی آنها و برپایی یک بازار مشترک بیزانسی انجام می شوند،یاری خواهد رساند.به دلیل پیوندهای فرهنگی میان کشورهای ما،بهترین منفعتمان در توسعه بازار مشترک واحد و در همکاری و ارائه کالاها و خدمات در یک مقیاس جهانی است.این امکان به خاطر فهم و شناخت متقابلمان از سنت ها،ارزش ها و ایمان سنتی ای که دقیقا میان کشورهای بیزانسی یکسان می باشد،فراهم گشته است.

هیچ نظری موجود نیست: