۱۳۸۸ مهر ۱۰, جمعه

گرمآبه های مفتضح ترکان

گرمآبه های ترکی که در اروپا و به ویژه بریتانیای عصر ویکتوریا محبوبیتی چشمگیر به دست آوردند, نسخه خاورمیانه ای حمام بخار بودند که می توان آنها را به نوعی به سونا تشبیه کرد.این گرمآبه ها در زندگی فرهنگی-اجتماعی ترکان نقشی فعال ایفا کرده و دارای کارکردهایی از قبیل مکانی برای اجتماع و برگزاری آیین های ویژه بودند.

از نظر ساختمانی و کارکرد, گرمآبه ترکی آمیزه ای بود از حمام ها و گرمآبه های رومی-بیزانسی موجود در آناتولیا با سنت های مربوطه آسیای میانه ای دارای ریشه ترکی.

ماموریت مشئوم "دلاک ها"

اما آنچه که گرمآبه های ترکی را از گرمآبه های دیگر خاورمیانه ای به صورت ماهوی جدا می سازد, نقش و جایگاه "دلاک" در آن است.این دلاک ها به جز کارکرد معمولشان که صابون زدن, شستن و مالش بدن مشتریان بود, نقشی شرم آور و مفتضحانه بر عهده داشتند که همانا "بردگی جنسی" بود.این نقش و جایگاه منحوس به حدی در جامعه لجن بار ترکان تثبیت شده و نهادینه گشته بوده است که امروز ما با استناد به متون و اسناد عثمانی , مانند "دلاک نامه دلگشا" نوشته شده در سده 18 میلادی توسط فردی به نام "درویش" به هویت این دلاکان, بهایشان و حتی تعداد دفعاتی را که آنان قادر به برانگیختن "ارگاسم" در مشتریانشان بوده اند آگاهی داریم.






ملیت و تبار این دلاکان مفلوک نیز عمدتا از میان اقوام غیرمسلمان تابع ترکان, مانند یونانیان, ارمنیان, یهودیان, بلغارها و غیره بود که مانند سپاهیان "ینی چری" توسط ترکان بربرخوی به زور از آغوش خانواده هایشان بیرون کشیده شده و چنین به بهره کشی جنسی واداشته می شدند.

هر چند خوشبختانه امروزه این سنت شوم ترکی رخت از رخ جامعه ترک بربسته است, اما همچنان در زبان عامیانه ترکان, عبارت "hamam oğlanı " یعنی "پسر حمام" به عنوان همتایی برای "همجنس گرا" به کار می رود 

هیچ نظری موجود نیست: