۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

بحثی در پیدایش و گسترش آریاییان - ۱


پیش گفتار
مسئله "پیدایش و گسترش آریاییان"،در چهارچوب یک استدلال منطقی،کاملا به ۲ پرسمان زیر بستگی دارد:
-سرزمین مردم نیاهندواروپایی (Proto-Indo-Europeans) کجا بوده است؟

-شیوه زندگی اقتصادی-اجتماعی نیاهندواروپایی ها بر چه اساسی مبتنی بوده است؟

هر یک از این پرسش ها در پاسخ گویی به بحث دیرپای آریاییان تاثیر اساسی دارد.چگونه می توانیم مدعی شویم که آریاییان یا همان هندوایرانیان شاخه ای از ابرخانواده هندواروپایی بوده اند،اما نسبت به مسئله خاستگاه نیاهندواروپایی ها و شیوه زیستشان بی تفاوت باشیم؟
مدل های موجود

تا کنون ۲ مدل برای پاسخگویی به این پرسش های بنیادین مطرح شده است:
- مدل نخستین،خاستگاه نیاهندواروپایی ها را در استپ های اوراسیا،از آسیای میانه تا اوکراین، و اقتصادشان را نیز دامداری فرض می کند.
-مدل دوم،سرزمین نیاهندواروپایی ها را در عرضی جنوبی تر،از قفقاز جنوبی تا اروپای جنوب شرقی انگاشته و اقتصاد این مردمان را نیز کشاورزی قرار می دهد.

اگر مدل نخست را بپذیریم،مسئله گسترش آریاییان به صورت کوچ های تجاوزکارانه و تحمیل زبان از راه ایجاد سلطه سیاسی-نظامی درخواهد آمد و شباهت تامی با شیوه گسترش زبان های ترکی در آسیای میانه و غربی پیدا خواهد نمود.
پذیرش مدل دوم،گسترش آریاییان را در مدلی قرار می دهد که در چهارچوب آن یک فرآیند تدریجی افزایش جمعیت کشاورز و توسعه کلنی های هندواروپایی زبان در سرزمین های مجاور نهایتا منجر به پخش زبانهای هندواروپایی در مقیاسی وسیع می شود.

در سلسله نوشتارهایی که به صورت گسسته در این تارنما گذاشته خواهد شد،به بررسی چندین نظریه،از هر یک از مدل های یادشده،پرداخته شده و یافته های نوین باستان شناسی،زبان شناسی، انسان شناسی و ژنتیک همراه این بررسی ها خواهند شد.اکنون شما خواننده نخستین بخش خواهید بود.
آناتولی،سرزمین نیاهندواروپایی ها

بر اساس این گزارش سایت معتبر "ABC"،کارشناسان دانشگاه "اوکلند" نیوزلند با بررسی همه جانبه مسئله خاستگاه نیاهندواروپایی ها به این نتیجه رسیده اند که زبان نیاهندواروپایی در حدود ۸۰۰۰ تا ۹۵۰۰ سال پیش بوجود آمده است.
این دانشمندان که نتایج پژوهش هایشان در مجله بسیار معتبر "Nature"به چاپ رسیده است،با این انگاره همراه اند که زبان های هندواروپایی ها در چنین دوره ای میان جوامع کشاورز آناتولی تکوین یافته اند.

مهمترین نظریه ی رقیب در حال حاضر،فرضیه ایست که ادعا می کند این زبان ها در ۶۰۰۰ سال پیش در میان جوامع دامدار-کوچ نشین "کورگان" استپ های روسیه بوجود آمده است.بر اساس این نظریه، هندواروپایی ها،زبان و ژن هایشان را از راه "شمشیر" و بهره گیری از اسب و وسایل حمل شونده به وسیله اسب در اروپا گسترش داده اند.

در حالی که وجود نمونه های ارابه های اسبی،از درستی انگاره "قدرت شمشیر" مدل "کوچ نشینان کورگان" حمایت می کند،وجود دایره ای از ژن هایی ویژه به مرکزیت آناتولی که با فاصله گرفتن از آن،کم و کمیاب تر می شود،تئوری "کشاورزان آناتولی" برای نیاهندواروپاییان را تصدیق می نماید.


دکتر "Russell Gray" که خود کارشناس زیست شناسی تکاملی است،در این باره می گوید که زبان ها نیز مانند موجودات بیولوژیک در خلال زمان تغییر می یابند.از این روی،تیم پژوهنده افزون بر اینکه با بررسی مقایسه ای ژنتیک، بر اساس اینکه کدام ارگانیسم های بیولوژیک در جریان فرآیند تکامل بوجود آمده اند،موفق شدند تا یک مدل درختی ژنتیک را طراحی کنند،بررسی مشابهی را با کار بر روی واژگان و دستور زبان های هندواروپایی انجام داده و این بار مدل درختی زبانی را تهیه کردند.

هر دوی این مدل ها،بر اساس گفته های دکتر "Gray" به طرز باورنکردنی با نظریه جوامع کشاورز آناتولی به عنوان نخستین جامعه هندواروپایی مطابقت می کند و لذا از نظر تیم پژوهنده می توان به تایید درستی و صحت این نظریه پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست: