۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

توصیف "آذربایجان" در دانشنامه ی بریتانیکای سال ۱۹۱۱


ناسیونالیست های ایرانی بایستی آگاه باشند که کشوری که امروزه به نام "جمهوری آذربایجان" خوانده می شود،پیش از سال ۱۹۱۸،نامی دیگر داشته و تنها با اراده ی دشمنان و بدخواهان ایران و ایرانی بوده که نام آن به آذربایجان تبدیل شده است.

در اینجا می خواهیم ببینیم که در سال ۱۹۱۱،دانشنامه ی بریتانیکا،چه توضیحی درباره ی واژه ی آذربایجان در بر داشته است.
(+)

در ابتدای توضیحات چنین آمده است:

AZERBAIJAN (also spelt ADERBIJAN; the Azerbadegan of medieval writers,the A tisropatakan and A tropatene of the ancients), the north-western and. most important province of Persia. It is separated from Russian territory on the N. by the river Aras (Araxes), while it has the Caspian Sea, Gilan and Khamseh (Zenjn) on the E., Kurdistan on the S., and Asiatic Turkey on the W

ترجمه به پارسی:

آذربایجان (که همچنین آدربیجان خوانده می شود،همان آذربادگان مورد اشاره ی نویسندگان سده های میانه و آتیسروپاتکان و آتروپاتنه ی عصر باستان است)،ایالت شمال غربی و مهمترین ایالت ایران می باشد.آذربایجان در حالی از خاک روسیه در شمال با رود ارس جدا می شود که دریای کاسپین،گیلان و خمسه (زنجان) را در شرق،کردستان را در غرب و ترکیه ی آسیایی را در غرب خویش دارد.

چنانچه ملاحظه می فرمایید:

۱-آذربایجان در این دانشنامه ی قدیمی به عنوان "مهمترین ایالت ایران" معرفی شده است.واقعیتی که پس از گذشت ۹۴ سال همچنان برقرار است.

۲-مرز شمالی آذربایجان رود ارس بوده است.به عبارت دیگر،سرزمینی که امروز جمهوری آذربایجان خوانده می شود،در آن مقطع نامی دیگر (اران) داشته و اطلاق نام آذربایجان بر آن،بعدها (سال ۱۹۱۸) صورت گرفته است.

پس این حق مسلم ماست تا با طرح شکایت در مجامع بین المللی،نسبت به ایفای حق ملت ایران در دفاع از میراث تاریخی-فرهنگی خویش اقدام نموده و خواهان حذف نام نامی آذربایجان از سرزمین های شمال رود ارس شویم.

هیچ نظری موجود نیست: